ЮЖНЫЙ ФЕДЕРАЛЬЫЙ УНИВЕРСИТЕТ
ИНСТИТУТ ФИЛОЛОГИИ,ЖУРНАЛИСТИКИ
И МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ
Е.И.КРЮКОВА, Е.Н.СТЕПАНОВА
EDUCATION.
CHOOSING TEACHING AS A CAREER
Ростов-на-Дону
Choosing a Career
EDUCAТION
rapid technological change
direct grant schools
tests of attainment and intelligence
maintained system
voluntary bоdiеs
certificated teacher
parent is compelled bу law
the classroom is normally free
set periods
aptitude
selective school
teachers' assessments
general ability
competitive examination
single-sеx
boarding school
papers are set
pass marks
staffing of schools
staff-pupil ratios
nullify
remedial classes
total influence system
options (Вr. )-electives (Am.)
allocation of time
home economics
arts-humanities
crafts
sciences
соre (of subjects)
period
careers period
pursue а course
attendance record
poor attendance
balanced education
specialist accommodation
tug of wаr
multiple option schemes
film studies, design for living
"mock" еxаm
careers education
at parental request
form period-tutor period-house period
to sit аn exam-take
standard for entrance
pass
subject certificate
recognize for admission
fill in an application form
candidate
overseas candidate
apply for admission
fee
principal
acknowledge one's application
bear one’s name
academic referee
confidential report-statement
in fairness to all candidates
academic achievement
positions of responsibility
involvement in youth organizations
aware of the demands
selectors
enter in section 8
record of achievements
go in а record
references
awards
pupil's performance
self-assessment
techniques of assessment
pupil questionary
course work
terminal
periodic
continuous
attainment
measure
setting
marking
day-to-day observations
end-of-term
half-yearly
graded tests
credit accumulation system
limited academic ability
pupil’s progress
аnnuаl monitoring
Deputy Head
Director of Studies
pastoral care
form teacher
science room
housecraft room
commercial rooms
general purposes room
well-stocked library
lecture (theatre) hall
drama theatre
staff (common) room
science lecture hall
technical subject
assembly hall (area)
tuck shop
уеаr teachers offices
careers masters
rest-room
school grounds
toilet facilities
in-service training of teachers
gain а valuable training in responsibility
уеar block
general office
barrack-like buildings
understaffing
inappropriate stock
private study
pastoral head
keep discipline
disciplinary powers
latecomer
attendance register
truancy
unpunctuality
careers guidance
extracurricular
рееr
content of course
academic qualifications
misbehavior
damage and vandalism
corporal punishment
the range of response
caning
strapping
detention
telling-off
system of rewards
absence due to illness
for reasons other than illness
note of explanation
take pride in one’s appearance
physical education dress
Punishment Books
Physical exhaustion
Guidance programme
job families
vocational guidance
physique
handicap
preparation for adult life
transitional phase
pupil's self-consent
awareness of the community
survival skills
Upper School
Work exреrience
occupational skills
anticipatory
placing
disruptive pupil
work observation
holiday work
workplace
custodial
work tasks
release from school basis
school-based setting
а day release basis
accept the routines
on a part-time basis
non-examination course
to give priority
allot
teaching timetable
visiting speakers
groups are rotating between tutors Home Study Arrangements
have reservations
game period
wall bars
РЕ apparatus
drills
balkmotor skills
self-realization
fair play
challenge
keep record for pupil
track suit
character building
cognitive development
body awareness
broad range of activities
open to question
achieve sporting excellence
total dedication
ear-catching title
foot care
back care
safety and accidental prevention
deprived and handicapped
relaxation
stress
at parental request
single-sex school
aware of the demands
pupil’s performance/ progress
academic achievement
record of achievements
go in a record
references and awards
self-assessment
measure
marking
day-to-day observations
pastoral care
forum teacher
school-grounds
private study
keep discipline
unpunctuality
misbehavior
tell(ing)-off
disruptive pupil
work tasks
to give priority
game periods
|
ОБРАЗОВАНИЕ
ускоренный научно-технический прогресс
независимые школы
тесты на знания и умственные способности
государственный сектор образования добровольные общественные органы
учитель, имеющий диплом
родители обязаны по закону
свободная обстановка на уроке
фиксированные в расписании уроки
склонность
школа для избранных
оценки учителей (характеристика)
общий уровень способностей
конкурсный экзамен
школа с раздельным обучением
школа-интернат
экзаменационные требования разработаны
проходной балл
штатное расписание
соотношение учителя-ученики
сводить на нет
занятия с отстающими
воспитательная система
факультативы
кол-во часов
расширенный курс домоводства
гуманитарные науки
предметы практического цикла
предметы естественного цикла
основные предметы
занятия по профориентации
изучать курс
учет посещаемости
плохая посещаемость
с6алансированная программа
материальная база/наличие кабинетов/
соревнования по перетягиванию каната
учебные планы с к-вом факультативов
история кино, дизайн в быту/предметы/
экзамен понарошку
проф. ориентационная работа
по прось6е родителей
классный час
сдавать экзамены в письменном виде
уровень, достаточный для поступления
положительная оценка
аттестат по предмету
признать достаточным для зачисления
заполнять анкету
а6итуриент
а6итуриент-иностранец
подавать заявление о приеме
плата за обучение
директор начальной школы
подтвердить получение заявления
с указанием имени
ответственный в школе за аттестацию
личное дело
для соблюдения объективного подхода
академическая успеваемость ответственные поручения
участие в молодежных организациях
знаком с требованиями
специально выделенный университет. экзам.
заполните графу 8
сведения об успеваемости
вноситься в личное дело
сведения
награды
успеваемость ученика
самооценка
методика оценки
анкета учащегося
курсовая работа
итоговая семестровая контрольная
периодический
текущий
достижение
определить
разработка контрольных мероприятий
выставление оценок
ежедневное наблюдение
проводимый в конце семестра
полугодовой
серия текстов разной трудности
система зачетов
ограниченные способности к учению
успеваемость
ежегодная контрольная проверка
зам. директора
завуч
воспитательная работа
классный руководитель
кабинет естественно-научн. предметов
ка6инет домоводства
ка6инет"коммерческого" цикла
ка6инет общего назначения
библиотека с хорошим фондом
лекционный зал
театральный зал
учительская
лекционный зал
технические предметы
актовый зал
школьный буфет
кабинет воспитательной работы
преподаватели, ведущие профработу
комната отдыха
территория
туалеты
повышение квалификации без отрыва
приобретать опыт выполнения поручений
параллель
общая канцелярия
казармы
нехватка учителей
недостаточные книжные фонды
самостоятельная работа
зам. директора по воспитательной работе
поддерживать дисциплину
дисциплинарные полномочия
опоздавший
журнал успеваемости
пропуски без уважит. причины
необязательность
проф. ориентационная работа
внешкольная программа
ровесник
содержание курса
академ. квалифик. требования
нарушение дисциплины
нанесение ущерба имуществу
телесное наказание
принимаемые меры
порка розгами
порка ремнем
оставление после занятий
выговор
система поощрений
отсутствовать по болезни
по другим причинам, кроме болезни
объяснительная записка
тщательно следить за внешностью
спортивная форма
журналы
физическое наказание/на физ-ре/
учебный план
набор родственных предметов
профориентация
физические данные
недостатки /физ. и умств./
подготовка к взрослой жизни
переходный возраст
чувство самосознания
умение найти свое место в обществе
обж
старшие классы
производственная практика
профессиональные умения
предупреждающий
определение на работу
недисциплинированный ученик
ознакомление/экск. на завод/
работа во время каникул
рабочее место
помещение под надзор
рабочее задание
с отрывом от школы
на базе школы
выделение 1 дня на практику
привыкнуть к распорядку
на условиях почасовой оплаты
yч. курс без экзаменов
отдавать предпочтение
выделять
расписание занятий
приглашённые лекторы
занятия проводятся в группах
организация самостоятельной работы
иметь сомнения в оценке
занятие спортом
шведская стенка
спортивные снаряды
тренировочные упражнения
двигательные упражнения
самоутверждение
игра по правилам
дух спортивной борьбы
вести учет успеваемости
спортивный костюм
воспитание характера
умственное развитие
умение владеть телом
широкий диапазон занятий
оставаться под вопросом
добиться совершенства в спорте
полная самоотдача
броское, привлекательное название
уход за ногами
гигиена позвоночника
техника безопасности
обездоленные
приемы расслабления и снятия стресса
стресс
по просьбе родителей
школа с раздельным обучением
знаком с требованиями
успеваемость
академ. успеваемость
сведения об успеваемости
вносить в личное дело
сведения и награды
самооценка
определить
выставление оценок
ежедневное наблюдение
воспитательная работа
классный руководитель
территория
самостоятельная работа
поддерживать дисциплину
необязательность
нарушение дисциплины
выговор
недисциплинированный ученик
рабочее задание
отдавать предпочтение
занятия спортом
|
Vocabulary Exercises
Task I: answer the questions:
1. Are there direct grant schools in Russia?
2. Is the maintained system of education large in our country?
3. What voluntary bodies dealing with education system do you know?
4. Are there many certificated teachers in the countryside region?
5. Are parents compelled by law to send their children to school?
6. How do teachers' assessments influence the competitive examination, defining the aptitude?
7. Would you like to have attended single sex college or school?
8. Are there boarding-schools in Russia?
9. What do you know of staff-student ration at school or college?
10. Were there remedial classes in your school?
11. Are all the children at school submitted to a total influence system?
12. Are there many options in your school?
13. What did you like best, when at school, arts or sciences?
14. What are your core subjects now?
15. Did you have career periods? tutor, house, period.
16. Would you like to pursue an advanced course in psychology?
17. Is the attendance poor at your school? Why? Attendance-record - is it necessary?
18. Did you sit a "mock" exam/test before entry applying for entry?
19. What your idea of career education at school, at the colledge?
20. Where do all references go in? What goes in a record?
21. Would you like to change anything hi the credit accumulation system?
22. What is understood by pastoral care?
23. Do you know all the students in your year block?
24. How can we punish misbehavior?
25. What punishment would you prefer: corporal, moral, caning, strapping, detention, talking of, system of rewards, physical exhaustion?
26. Were you prepared for adult life when at upper school
27. Should handicapped study with normal children?
28. Have you ever stolen punishment books at school?
29. Would you prefer exam or non-exam courses?
30. Is physical education important?
Task II:
A. make up your sentences with the entries in the vocabulary;
(try to use more than one word or word-combination in one sentence if possible.)
B. explain the meaning of the following words and expressions:
Principal, peer, caning, detention, handicap, marking, unpunctuality, disruptive, pupil, pastoral care, holiday work, options/electives, sciences, graded, tests, single sex school, head teacher.
C. write out words and word combinations on the following topics:
1. appraisals 2. punishments 3. lessons 4. premises 5. assessment
D. Put the following in order of age, from the youngest to the oldest:
Undergraduates, juniors, sixth-form students, infants, nursery children, postgraduates, secondary school pupils
E. write these abbreviations in full:
1. e.g. ______________ 2. i.e. _______________ 3. NB ________________
4. PS ___________ 5. BEd ___________ 6. PE ___________ 7. max. __________
8. esp. ____________ 9. approx. _____________ 10. min. ________________
F. choose the opposite from the list. There is one, you don’t have
To use.
Generous, stupid, relaxed, interesting, unfriendly, adventurous, bad tempered,
miserable, rough, self-confident, energetic, ignorant, well-balanced.
1. intelligent – ___________ 7. boring – ___________
2. warm – ___________ 8. selfish – ___________
3. shy – ___________ 9. lazy – ___________
4. nervous – ___________ 10. easy-going – ___________
5. gentle – ___________ 11. knowledgeable – ___________
6. cheerful – ___________ 12. impulsive – ___________
Read and comment: