РМ № 1
Задание:
Определите взаимосвязь между типом текста, целью чтения и скоростью чтения.
Text type
|
Newspaper article
Non-fiction book
Magazine article
Story
Biography
Research article
Guide book
Telephone directory
Label on medicine bottle
Street map
Letter
Timetable
Instruction leaflet
Notice
Application form
|
РМ № 2
ФОРМАТ ЭКЗАМЕНАЦИОННОГО ТЕС ТА В РАЗДЕЛЕ "ЧТЕНИЕ"
ПРОВЕРЯЕМЫЕ УМЕНИЯ
|
ТИП ЗАДАНИЯ
| КОЛИЧЕСТВО ВОПРОСОВ В ЗАДАНИИ
| ВРЕМЯ ВЫПОЛНЕНИЯ
| УРОВЕНЬ СЛОЖНОСТИ
| ТИП ТЕКСТА
|
1.ПОНИМАНИЕ ОСНОВНОГО СОДЕРЖАНИЯ
| § ЗАДАНИЕ-УСТАНОВЛЕНИЕ СООТВЕТСТВИЯ
|
|
МИНУТ
|
БАЗОВЫЙ
| § Газетные/журнальные статьи
§ Публикации научно-познавательного характера
|
2.ПОНИМАНИЕ СТРУКТУРНО-
СМЫСЛОВЫХ СВЯЗЕЙ
| § ЗАДАНИЕ– ЗАПОЛНЕНИЕ ПРОПУСКОВ
|
|
8 МИНУТ
|
ПОВЫШЕННЫЙ
| § Проспекты, буклеты
§ Путеводители,
§ журнальные статьи
|
3.ПОЛНОЕ ПОНИМАНИЕ ПРОЧИТАННОГО
| § ЗАДАНИЕ-МНОЖЕСТВЕННЫЙ ВЫБОР
|
|
МИНУТ
|
ВЫСОКИЙ
| § Журнальные статьи
§ Отрывки из художественной литературы
|
PМ № 3
Требования к овладению чтением
|
ТЕХНИКА ЧТЕНИЯ
|
| ЧТЕНИЕ КАК СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ ЯЗЫКОВОМУ МАТЕРИАЛУ И ДРУГИМ ВИДАМРЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
|
ЧТЕНИЕ КАК САМОСТОЯТЕЛЬНЫЙ ВИД
РЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
|
ЧТЕНИЕ С ПОНИМАНИЕМ ОСНОВНОГО СОДЕРЖАНИЯ
|
| ЧТЕНИЕ
С ИЗВЛЕЧЕНИЕМ НЕОБХОДИМОЙ ИНФОРМАЦИИ
|
| ЧТЕНИЕ С ПОЛНЫМ ПОНИМАНИЕМ ПРОЧИТАННОГО
|
PМ № 4
EFFICIENT READING
KNOWING WHAT YOU WANT FROM READING
|
| CHOOSING THE RIGHT MATERIAL
|
| USING THE TEXT EFFECTIVELY
|
FLEXIBILTY
|
| MAKING USEOF ALL RESOURCES
|
| IMPROVING READING SKILLS
|
ADEQUUATE UNDERSTANDING
| | SKIMMING AND SCANNING
|
PRACTISING SKIMMING
|
| PRACTISING SCANNING
|
РМ № 5
EFFICIENT AND INEFFICIENT READING
| EFFICIENT
| INEFFICIENT
|
1. Language
| The language of the text is comprehensible to the learners
| The language of the text is too difficult.
|
2. Content
| The content of the text is accessible to the learners; they know enough about it to be able to apply their own background knowledge.
| The text is too difficult in the sense that the content is too far removed from the knowledge and experience of the learners
|
3. Speed
| The reading progresses fairly fast: mainly because the reader has 'automatized' recognition of common combinations, and does not waste time working out each word or group or words anew.
| The reading is slow: the reader does not have a large 'vocabulary' of automatically recognized items
|
4- Attention
| The reader concentrates on the significant bits, and skims the rest; may even skip parts he or she knows to be insignificant.
| The reader pays the same amount of attention to all parts of the text.
|
5. Incomprehensible vocabulary
| The reader takes incomprehensible vocabulary in his or her stride: guesses its meaning from the surrounding text, or ignores it and manages without; uses a dictionary only when these strategies are insufficient.
| The reader cannot tolerate incomprehensible vocabulary items: stops to look every one up in a dictionary, and/or feels discouraged from trying to comprehend the text as a whole.
|
6. Prediction
| The reader thinks ahead, hypothesizes, predicts.
| The reader does not think ahead, deals with the text as it comes.
|
7. Background information
| The reader has and uses background information to help understand the text.
| The reader does not have or use background information
|
8. Motivation
| The reader is motivated to read: by interesting content or a challenging task.
| The reader has no particular interest in reading.
|
9. Purpose
| The reader is aware of a clear purpose in reading: for example to find out something, to get pleasure
| The reader has no particular interest in reading.
|
10. Strategies
| The reader uses different strategies for different kinds of reading.
| The reader uses the same strategy for all texts.
|
OHP № 6
Жанры и типы текстов
|
Жанры текстов
| Типы текстов
|
Информационный
| Объявления
Вывески
Афиши
Инструкции
Реклама
Брошюры
Путеводители
Радио- и телепрограммы
Письма
Факсы
Электронная почта
|
Публицистический
| Газетные и журнальные статьи, отражающие проблемы и явления текущей жизни, как в нашей стране, так и за рубежом
|
Научно-популярный
| Статьи о жизни животных, растений, достижениях во всех областях знаний
Тексты из учебника
Статьи из энциклопедии и другой справочной литературы
|
Художественный
| Рассказы
Отрывки из романов
Сказки
Мифы
|
РМ № 7