Российское законодательство X — XX веков 9 страница
О ТОМ ЖЕ ОТ КНИГ ИУСТИНИЯНА ЦАРЯ. ПРАВИЛО 74. ГЛАВА 57 Аще ли кто божественным тайнам или иным святым службам совершаемым, во святую церковь вшед, или епископу, или причетникам, или инем слугам церковным досаду нанесет, повелеваем*44 убо сего муками казнити и в заточение по-слати. Аще же и божественныя тайны и службу божественную смятет или совершити возбранит, 44Ъ'мечем главу его отсе-кут'44Ь. И такова ему отмщати повелеваем не токмо градцким но и воинским властелем. О ТОМ ЖЕ ОТ РАЗЛИЧНЫХ ТИГЕЛЬ ИУСТИНИЯНА ЦАРЯ. ГЛАВА 58 Властели же мирстии да не привлачат пред собя чернца или черниц, или девиц, или жен. Якоже имый нечто на кого от мних или от священных девиц и жен, сущих в монастырех, ко епископу места того приступит и возвестит ему, он же с честию мниха или черноризицу, послав игумена, да приведет или по-сольника, или кого от мирских, и разсмотрив, и судит их. Вла-стель же покушаяйся привести пред ея, таковый лишен власти будет и даст в людцкое сокровище 10 литр перепер купно с своим чином. Посланныя же приведшая заключени будут в преграду и подобную казнь да приимут и епископом возбране-ни будут, ктому таковых на мирских властель судища, не при-водити. О ТОМ ЖЕ ПРАВИЛО 87 ТОГО ЖЕ УСТИНИЯНА ЦАРЯ. ГЛАВА 59 Не творити пакости мнишескому чину: ни черноризцу, ни черноризицы. Никим любо образом не поругатися церковному строению. Се же аще кто дерзнет сотворити, телесную подъ-имет муку и в заточение предан да будет. О ТОМ ЖЕ. СВЯТАГО И РАВНОАПОСТОЛЬНАГО ЦАРЯ КОНСТАНТИНА И СВЯТАГО И РАВНОАПОСТОЛЬНАГО ВЕЛИКАГО КНЯЗЯ ВЛАДИМЕРА КИЕВСКАГО И ВСЕА РУСИИ. ДУХОВНЫЯ ИХ ЗАПОВЕДИ С ВЕЛИКИМ ЗАПРЕЩЕНИЕМ. ЧТО МИРСКИМ СУДЬЯМ СВЯЩЕННИЧЕСКАГО И ИНОЧЕСКАГО ЧИНА НЕ СУДИТИ, НИЖЕ НА СУД ПРИВЛАЧИТИ. ИМУЩА СИЦЕ. ГЛАВА 60 Идеже бо священническое начало и власть и християнскаго благоверия слава от небесного царя уставлена бысть, неправедно есть тамо владети земному царю или судити таковая; сия убо вся яже ради божественного уставления многаго и нашим священным писанием утвержена и повелена быша, даже до скончания мира сего, якоже 446 по всей вселенней. И дан-ныя суды Ьвятителем и церковныя'446 земля же, и села, и винограды, и езера, и пошлины, сочтавше дахом божественным поселением и нашим царьским повелением уставихом на восточных и на западных, и на полунощных, и южных странах, и во Июдеи же, и во Асии, и во Фракии, во Кладе же, и во Италии, и в различныя же островы нашего веления свобоже-ния возвещаем. И по всей вселенней, идеже православнии князи и властели под нами обладают, нашего свобожения и волю им утвердивше, дахом владети 447 святителем, и никако-ву мирскому сану смеяти судити или прикоснутися"447 церковным землям и пошлинам. Богом заклинаем и нашим царьским повелением утвержаем, непреложно и соблюдено быти даже до скончания века сего, неприкосновенна и непоколебима пребывати повелеваем. Темже пред живым богом, иже пове-левшу нам царствовати, и пред ужасным его судом засвидетельствуем ради царьскаго44Я сего уставления всем нашим приимником и иже по нас царем быти хотящим: всем тысящ-ником и всем сотником, и всем вельможам римским, и всему пространнейшему синклиту полаты нашего царства, и всем иже по всей вселенней бывающим князем и властелем по нас, и всем иже по вселенней людем, иже ныне сущим и потом бывшим, во вся лета и нашему царству подлежащим, и ниеди-ного же от сих преложити или претворити некоторого449 ради образа, якоже нашим царьским велением в священней и свя-теи римской церкви и всем, иже под нею святителем, по всей вселенней бываема подаваема, да не смеет никтоже порушити или прикоснутися, или которым образом досадити. Аще кто °т них не верует, быти сему безстуж сый, о450 сих вечным да Держим будет осужением и вечным мукам повинен будет, и да имеет тогда сопротивники себе святых божиих властель апо- т Российское законодательство X — XX веков стольских Петра и Павла в сем веце и в будущем и в преисподнем аде мучим будет, да изчезнет со дияволом и со всеми нечестивыми. Се же наше повеление царъского писания своими руками утвердивше, честному телу властелина апо-стольскаго блаженного Петра своими руками в раку:-аоложи-хом, ту бо апостолу божию обещахом нерушима нам соблюда-ти, и иже по нас хотящим быти зде, и по вселенней, и православным царем, князем же, и вельможам, соблюдаема быти ради заповедей наших, оставихом, и до скончания миру; и блаженному отцу нашему Силивестру, соборному папе, и, его ради, всем наместником его и зде, и по вселенней святителем4^ господа бога и Спаса нашего Исуса Христа, благонравно поведавше, такоже и инем четырем патриаршеским престолом честных ради апостол и ученик христовых: византийскому, егоже в свое имя преименовахом Андрея, ради апостола, яко много потрудившася к богоразумию тех привести и церкви водрузити православных; такоже и александрьскому Маркову приимнику, и антиохийскому Лукину настольнику, и ерусалимскому Яковлю брата Господня, и коемуждо во своем пределе подобающую честь подаем, и наши по нас приимницы до века. Такожде всем церквам Христовым и преосвященным митрополитом, и архиепископом, и епископом, и иже по них настольником честь сами даем, и наши приимницы, и велицы сатрапы, якоже служителем божиим и приимником святых апостол, сице творите и соблюдайте, да не предреченной тягости подпадете, и славы божия лишени будете, но дрьжите предания, якоже приясте. Бога бойтеся и священную его церковь, и настоятелей ея чтите, да милость божию в сем веце и в будущем получите, и сынове света будете. Царьское подписание сице: «Божество вас да соблюдет во многая лета святейший блаженнии отцы». Дадеея в Риму в день третий каланд априлиевых владыки нашего Флавия Констентина галия-ном , мужем честнейшим ипат славнейших. ЗАПОВЕДЬ БЛАГОЧЕСТИВАГО ЦАРЯ МАНУИЛА КОМ НИИ А ГРЕЧ ЕС К А ГО НА ОБИДЯЩИХ СВЯТЫ Я ЦЕРКВИ. ГЛАВА 61 Царь же сей Комнин тако узаконив, и писание подав нерушимо. Прихождаху же мнози от строитель церковных, жалую-щеся на наместников, как обидити хотят церковная стяжания и пошлины. И царь узаконив и написа, глаголя: «Понеже и се ко ушима нашего царства достиже от жалобник церковных, иже повсюду, идеже аще суть церковная стяжания и пошлины, изобидимы от наместников моих или от судий, абие поло-жися нашему царству в небрежении о сем честному храму сему и во всей вселенней, и сущим митрополиям, и архиепи-скопьям, и епископьям, и монастырем, и всем божиим церквам, идеже аще суть, или на восточных странах, по всей вселенней, якоже суть отдана богу, приношения жертвам даже до скончания века, да пребывают моего царства нерушима, писания ради: аще гради, аще села, аще лугове или озера, или торжища и одрины, и люди купленыя в домы церковныя или пошлиною под судом церковным, или винограды, или садове, или что таковое4''4 от церковных вещей, якоже 455"еже царь-ство наше судивше, узаконив положи. И наместницы царства нашего, и несть им кому их посудити; такоже и 455 елика суть вдана или куплена в домы церковныя, да суть под судом церковным. Такоже не смеет никтоже посужати и изыскивати кому от моих наместников или судей моих. И аще кто смеяв от наместников или от судей царства моего посудити или проданная к церкви, или даная от кого, или какова отдана будут: всяк бо, иже аще таковое изыскивати или посужати смеет дерзнути, немилостивно сего дом пограблен да будет в дом церковный или судиям, и той сам по вся лета живота своего безчестен да будет, и от сана своего и от служения моего отлучен, яко 4 ь'противяся царству узаконенному, еже благо-честне и боголюбезно церквем и монастырем отдавшего. И сего ради мал некаков дар приносящу ми богови от него же тмочисленных дарований от богатоподательные его десница восприимшу ми, сего ради подобает ниже от наместников, ниже от судий царства моего, всяческая церковная или монастырское стяжение, или даное, или купленое, не изыскивати, ниже посужаги. Понеже царство мое сия вся отдаде стяжания и пошлины церквам божиим ради имени божия и на славу его, и яко да сохранени будет под крепкою его десницею, ово-же прося милости и прощения о их же к богу, яко человек плоть нося, приразихся и согреших, ово же ради помощи от них, иже воини великого царя Христа, иже от младаго возраста иноческому житию прилепившихся и во всеоружие одеяв-шихся святаго Духа, споспешника имети и поборника крепка на видимыя и невидимыя враги. Темже аще убо кто дерзнет или наместник, или судия, или вельможа царства моего, или ради имения, или ради насилия, или ради мзды, или которою хитростию преобидити восхощет церкви божия, аще суть писана во утверженом писании царства моего, преобидит отданная огови и его великой церкви, и якже под областию ея на восто-Це и на западе457 всем митрополитом и архиепископом, и епископом, и всем монастырем, идеже аще суть, якоже и преди рехом по всей вселенней, 45Й'отданые и богу'4Ы гради, аще села, аще лугове, или езера, торжища и одрины или люди купленыя в домы церковные, или пошлины под судом церковным, или винограды, или садове, или какова суть от церковных притяжания презрит или изобидит, или посуждати начнет: первие же святыя Троицы света и милости, егда предстанет страшному судищу, да не узрит и да отпадет от християн-скои части, якоже Июда от дванадесятнаго числа апостольска; сему же и клятву приимет, иже от века усопших первородных святых и праведных и богоносных отец». Российское законодательство X — XX веков О ТОМ ЖЕ БЛАГОЧЕСТИВАГО ЦАРЯ ИУСТИНИЯНА ГЛАВА 1 ОТ СВИТКА НОВЫХ ЗАПОВЕДЕЙ. ГЛАВА 62 Великие паче инех иже во человецех два еста дара божия oi вышняго дарована человеколюбия: священничество же и царство, ово убо божественным служа, се же человеческими владея и пекийся, от единого и того же начала обоя происходят человеческое украшают житие, якоже ничтоже тако бывает поспе-шение царству якоже святительска честь, о обоих самех тех присно ecu богови молятся. Аще бо они непорочни будут во всем и к богу имут дерзновение и праведно и подобно украша-ти начнут преданныя им грады и сущия под ними, будет согласие некое благо все еже добро человечестей даруя жизни. Сему быти веруем, аще священных правил блюдение сохранится, иже праведно похваляеми и покланяеми самовидцы божию слову предаша апостоли и святии отцы сохраниша же и заповедаша. О ТОМ ЖЕ СВЯТАГО РАВНОАПОСТОЛЬНАГО ВЕЛИКАГО КНЯЗЯ ВЛАДИМЕРА КИЕВСКАГО И ВСЕА РУСИИ. ТАМО БО В СВОЕМ ЦАРЬСКОМ ЗАВЕЩАНИИ И ЗАКОНОПОЛОЖЕНИИ Н АПИС А СИЦЕ. ГЛАВА 63 Во имя Отца и Сына и святаго Духа. Се яз князь Владимер, нареченный во святом крещении Василей, сын Святославличь, внук Игорев и блаженныя княгини Ольги, принял есмь святое крещение от греческого царя Констентина и от Фотея патрияр-ха царяградскаго, и приях от него первого митрополита Михаилу Киеву, иже крести всю русскую землю святым крещением. Потом многим летом минувшим создах церковь соборну святыя Богородица десятинную и дах ей десетину изо всего княжения своего, такоже и по всей земли Руской. И со княжения своего княжя суда дах десятую векшу, а ис торгу десятую неделю, а из домов на всякое лето от всякого стада и от всякого живота чюдному Спасу и чюдной Богородицы. Потом разсмотревши греческий номоканон и обретех в нем написано, 4Ъ9'оже не подобает судов и тяж"459 князю судити, ни бояром его, ни тиуном его; и яз згадал с своими детьми и со всеми князи, и со всеми бояры: дал есми те суды церквам божиим и отцу своему митрополиту, и всем епископом во всей руской земли, и по сем ненадобе вступатися ни детем моим, ни внучатам, ни всему роду моему до века ни в люди церковныя, ни во все суды их; то все дал есми церкви божий. И по всем градом, и по погостом, и по слободам, и по всей земли, где ни суть крестьяне, своим бояром и тиуном приказываю судов церковных не судити и наших судов без судей митрополичих не судити десятины для. А се суды церковнии: роспуски и смилное заставание, пошибание, умычки, промежу мужем и женою о животех, и во племени и в сватовстве поймутся, ведовство , потворы, чародейство, вол-хвование, зелейничество, урекание три бляднею и зелии, и еретичеством, зубояж или сын отца биет, или матерь дщерь биет, или сноха свекровь, или кто уречется скверными словесы и прилагая отца или матерь, или сестры, или дети, или племя тя-жутся о задницы, церковная татба, мертвецов волочат, крест посекут или на стенах трески емлют и с креста, или скот, или птица, или псы без великия нужда введет в церковь, или ино что неподобно церкви содеет; или два друга иметася бити: 46'~единого жена другаго'46] имет за лоно и раздавит или ко- 4fi2 го застанут с четвероножною, или кто под овином молится, или во ржи, или под рощением, или у воды; или девка дитя повержет4 , те все суды церквам божиим даны суть преже нас по законом и по правилом святых отец хрестьянскими цари и князи во всех крестьянских людех. И царю, и князю, и бояром, 46Ь'и судиям'*65 в те суды нельзе вступатися, и 456"яз такоже то все дал есмь по первых царей у ряжению'466 и по вселенских святитель, великих князю, и бояром, и судиям не прощено есть от закона божия вступатися в те суды. Аще же кто преобидит сип устав, таковым непрощеным быти от закона божия: и грех и горе собе наследуют. И своим тиуном приказываю судов церковных не обидити, и с судов градцких давати девять частей князю, а десятую часть святей церкви и отцу нашему митрополиту467. Се же убо искони поручено богом им святителем и епископьям их, городцкия и торговыя всякие, и мерила, и спу-ды, и весы, и ставила. От бога тако искони уставлено есть, и митрополиту блюсти без пакости все ~о подобает; за все бо то воздати ему слово в день суда великого, якоже и о душах человеческих. А се люди церковныя предани митрополиту по правилом: игумен, игумения, поп, дьякон, попадья, дияконица, и дети их, и кто в клиросе, чернец, черница, проскурница, пона-марь, прощеник, баба, вдовица46Й, задушный человек, прикла-ден, стороник469, слепец,, хромец, монастыреве больницы, пустынницы, странноприимцы, 47О'и кто порты чернеческия свержет, те люди церковныя бога дельны я'470. Митрополит ведает промеж ими суды или обида которая, то общий суд и при-суд, и пересуд на полы. Аще кто преступит сия правила, якоже есмь управил по святых отец правилом и первых православных царей управлению, кто имать преступати правила сия, или дети мои, или внуцы мои, или правнуцы, или князи, или бояре и в котором граде наместник, или судия, или тиун, а имут обидити сУДы церковныя или отымати, да будут прокляти в сий век и в "Идущий от седми соборов святых отец вселенских. И того ра-Ди ecu православнии цари гречестии и рустии боятся от бога °сужения и от святых апостол и святых отец седми соборов, и поместных, и 472 особь сущих, святых, страшная и гроз-Чая и великия предиреченныя заповеди и клятвы. Тамо они святии отцы соборне согласмша473 и святым Духом запечатле-Ша: аще кий царь и князь или в каком сану ни буди судит свя-Тительский суд или восхитит, или возмет что от святых цер-Квеи, или от святых монастырей, возложенных богови в насле- Стоглав 338 дие благ вечных от недвижимых вещей, таковии по божествен- Российское ным правилом от бога, аки святотатцы осуждаются, а от свя- законодате \ьство тых Q пад вечною клятвою да суть. А — АА веков О ТОМ ЖЕ ПОСЛАНИЕ КИПРЕЯНА МИТРОПОЛИТА ' КИЕВСКАГО И ВСЕ А РУСИ И В ПСКОВ О СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ. ГЛАВА 64 474~Се яз Кипреян, митрополит киевский и всея Русии'"4, по преданию святых апостол и святых отец и благочестивых царей уставу, еже уставили пределы церквам божиим, митрополиям и епископьям, да еже что потягло к которой митрополии или епископьи: монастыреве, игумены и чернцы, попы и дьяконы, и всяк церковный человек, то ecu под властию, в послушании святителю; ничтоже да не смеет ни един хрестьянин, ни мал, ни велик вступатися в тая дела. Аще который от тех игумен или поп, или чернец имет отыматися мирскими властелины от святителя, таковаго божественная правила извергают и отлучают; а кто по них имеет вступатися, того не благословляют. А что погосты и села, и земли, и воды и пошлины, что потягло к церкви божий, или купли, или кто дал по душе памети для, а в то ни един християнин не вступается; а кто вступится, того не благословляют божественная правила. Сего ради яз Кипреян, митрополит всеа Русии, по тем же божественным правилом дал есми сию свою грамоту в епископью в нового-родцкую, во святую Софею, сыну своему владыце архиепископу великого новагорода Ивану. Да елико есть монастырев, игумены да будут у него в покорении и в послушании и весь чин священнический. Такоже погосты и села, и земли, и воды со всеми пошлинами, что потягло при первых владыках тамо что ни было, тако и ныне потянут ко святей Софеи и ко владыце Иванну. А никто бы не смел вступатися в церковныя пошлины ни в земли, ни в воды; блюл бы ся 47Ъ'казни святых правил'475. А кто будет вступился и тот бы престал от сего часа, кто послушает святых правил и святых соборов предание и мое поучение, на том милость божия и пречистой его матери и мое благословление; а кто не послушает 47в'моего благословения и покушается'1176 обидити церковь божию, на том не буди милость божия и пречистой его матери, ни мое благословение. А дана грамота на Москве в лето 6900 месяца августа в 29 день. А СЕ ЧТО СУДЯТ МИРЯНЕ ПОПОВ И КАЗНЯТ ИХ И ОСУЖДАЮТ. ГЛАВА 65 Се аз Кипреян, митрополит киевский и всеа Русии, что есмь слышал, аже во Пскове миряне судят попов и казнят их в церковных вещех, ино то есть кроме хрестьянского закона: не годится миряном попа не судити, ни казнити, ни осудити его, ни слова на него не молвити, но кто их ставит святитель, тот их судит и казнит, и учит. Вы бы есте, дети мои псковичи от велика и до мала, чтобы есте не судили попов, ни казнили их, греха бы есте на душу свою не имали, ни зарока бы есте на весь Псков не чинили. Слышал есмь и то, что попы некоторые молодые да овдовели, да поженилися; и того вам такоже не годится судити, чтобы есте не замали ни чем: ведает то святитель, кто их ставит, тот и поставит, и извержет, и казнит, и судит, и учит; а вам не годится в та дела вступатися. А кого церковь божия и святитель огласит, и вам по тому же оглашению годится такоже держати его. А что земли церковные и села, купли477 будут или кто будет дал, умирая, которой церкви, и в те бы есте земли не вступалися никто от вас, чтобы церковь божия не изобижена была, занеже в том велик грех от бога. Сего ради и яз, по сану и по области, иже ми дал бог, учю вас, своих детей, а вы моего слова слушайте. А кто сея грамоты не слушает, не буди милость божия на нем, ни моего благословения, а кто послушает, милость божия на вас. 478 А дана грамота в великом Новегороде, в лето 6903, месяца майя в 12 день . О том же правило святых отец седмаго собо- -479 LJ pa .lie восхощеши прияти новых закон развращенных, но соблюдай твердо истину: якоже плотское божие пришествие словом и усты, сердцем и умом, писанием же и образы испове-дати и соблюдати подобает; подобие же и священная правила, законы же и уставы, яже прият святая церкви, и вся предания, писаная и неписаная, иже предаша святии апостоли и препо-добнии отцы и благочестивии цари нспревратно соблюдати по-добает. Не повинующии бо ся сих сохранити, вечно мучими будут. Хранящей же сих вечного живота наследницы будут. 480 ОТВЕТ О СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ. ГЛАВА 6&4в0 И того ради подобает святителем по священным правилом коемуждо во всей области, всех святых монастырей общих и особь сущих, такоже и девичих святых монастырей архимари-тов и игуменов, и игуменей, и строителей, и весь священнический и иноческий чин, и все причты церковныя, духовне и те-лесне ведати о всем по бозе и пещися ими, и пользовати, и учи-ти о всех полезных, якоже сущим святителем, а не истязати от них ни пиров, ни даров, ниже которых излишних почестей, или что ино замышляти, кроме священных правил, паче же уста-вленых уроков и даней по книгам и по грамотам прежними святители в митрополии и во архиепископьях, и в епископьях ничтоже претворяюще. Да по тем же священным правилом всем святителем, коемуждо в своем пределе, духовных пасты-Реи, архимаритов, и игуменов, и игуменей и их сестер, и строи-Телей, и весь священнический и иноческий чин во всех духов-Делех самем святителем судити с великим истязанием и Стоглав НЫХ обы ! *ском, соборне, по священным правилом, да не порочен бу-ет сУд святительской. Российское законодательство X — XX веков О НЕСУДИМЫХ ГРАМАТАХ. ГЛАВА 67 Ш~А что по монастырем у архимаритов и игуменов, и у строителей царевы великаго князя жалованные грамоты'4 ', а в них пишет: «Не судити владыкам архимаритов и игуменов, ни попов, ни чернцов, ни всякого причета церковного». If те грамоты даваны кроме священных правил. И о том ответ. Впредь таковым грамотам не быти, а судити святителем самем, соборне, по священным правилом, коемуждо в своей области архимаритов и игуменов, и игуменей, и их сестр, и строителей, и протопопов, и весь священнический и иноческий чин, и ружные попы, и дьяконы, и все принты церковные в духовных делех и во прочих, опричь душегубства и разбоя482 с поличным, или кому повелят судити, а не от мирских. А чернцов и слуг монастырских, и всех хрестьян промеж себя сами судят архимариты и игумены во всяких делех с соборными старцы или кому прикажут, да и управу им по суду чинят, опроче духовных дел. А кому будет на слугах и на крестьянех монастырских царя и великого князя детем боярским и 483"всел« крестьяном, или волостным, или владычным, или монастырским хрестьяном, и людем градц-kum~*ss и прочим чего искати или о земле спор: и в тех во всех делех судят их бояре и дворецкой царя и великого князя по их жалованным грамотам. А архимаритов и игуменов, и протопопов, и попов, и дьяконов, и чернцов, и всего причта церков-наго князем и бояром, и дворецким, и наместником по городом, и по погостом, и по волостем, и всем мирским судиям не судити. А которым архимаритом и игуменом, и попом, и дьяконом, и всем причетником церковным, священноиноком, и чернцом, и инокиням лучится искати своих обид на мирских людех: и оне « ^ 484- просят у святителей за собою присадки или у десятинников , да перед теми мирскими судьями и перед святительскими судьями, и перед священники десяцкими, и земскими старостами, которым приказано в суде сидети, своих обид ищут, и судьи им управу чинят по судебнику и по царской уставной грамоте, и по соборному уложению. СОБОРНОЙ ОТВЕТ О АРХИМАРИТЕХ, И О ИГУМЕНАХ, И О СВЯЩЕННИКЕХ, И О ДЬЯКОНЕХ, И О ВСЕМ СВЯЩЕННИЧЕСКОМ И ИНОЧЕСКОМ ЧИНУ. ГЛАВА 68 В духовных 485'и во всяких делех'485 кто чего на них взыщет или они сами взыщут своих обид и прочих дел: и о котором деле мочно будет по суду обыском обыскати, ино о том деле по-слати да велети обыском обыскати многими послухи и достоверными свидетели с очи на очи по евангельскому словеси: «ПРеА двема или трема свидетели да станет всяк глагол», да потому и управу чинят без целования и без поля. Наипаче же греховныя вины судятся по священным правилом 486"ни ротою, ни кля- -486 А в твою, но достоверными свидетели и многими послухи ■ ^ которых делех по суду свидетелей нет и обыском обыскати не- мощно, а ималися будут за одно крестное целование и за поле и о том крестное целование и поле оставити, да возложити на судьбы божия, кинути жеребей, и чей наперед возмется, того и оправдати. А которые дела недосужены, и в тех делех досуди-ти, да по суду и по обыску судити, потому же и управу учини-ти. А крестное целование и поле священническому и иноческому чину не присуживати. А кто взыщет на них поклажаев, а не будет у них отписей, и тем и виновати; также и сами на ком взыщут своих поклажаев, а не будет у них потому же отписей, и тем винити таковых, а крестнаго целования ш~и поля'4" священническому и иноческому чину не присуживати ни в которых делех по священным правилом, кроме душегубства и разбоя с полишным. В таких винах градцкие судьи да судят по царьским законом. Ш'А монастыри и казны монастырские ведают и отписывают по всем монастырем царя великаго князя дворецкие и дьяки, и приказывают архимаритом, и игуменом, и строителем с соборными старцы, и считают архимаритов и игуменов, и строителей, во всем приходе и в росходе царя же великаго князя дворецкие и дьяки или кому прикажут, повелят по цареву слову, да непорочен будет суд святительской'4^. А в которое время митрополиту не поможется, ино в свое место повелевает судити архимаритов и игуменов, и игуменей, и протопопов, и весь священнический и иноческий чин в духовных делех сарско-му и подонскому владыце со всели489 архимариты и игумены, соборне, по тем же священным правилом. И бояре митрополичи в том суде у святителей не сидят развее писарей кому, те дела записывати. 49О'А к полем и к целованию святителем не прису-жати, а судити святителем по евангелию: «Пред двема или трема свидетели станет всяк глагол», и обыскивати многими известными свидетели"490. И владыка, соборне судив архимарита, или игумена, или игумению, или старицу, или протопопа, или священноинока, или инока, или архидиякона, или диякона, или четца, или певца, да судив соборне и обыском обыскав достоверными свидетели, да тот судной список кладет перед митрополитом и обоих исцов за списком ставит с очей на очи. И митрополит выслушав список на соборе, да их вспросит: «Таков ли им в тех духовных делех перед владыкою на соборе суд был?» И скажут обои исци, что им таков суд был, и митрополит соборне тот судной список обговорит по священным правилом, да о том им указ учинити. По которому списку судному обои исцы не станут или один от них раздерет, ино тому не ве-рити, а верити владыце. 492 А на которых духовных пастырей, ча архимаритов и на игуменов великих честных монастырей, общих и на особь сущих, учнут бити челом жалобники о управах и ° духовных делех, и святителем по них недельщиков своих с записми и с приставными не посылати и на поруки не давати; и осылают к ним свои грамоты именно за своими печатми с теми е жалобники, чтобы ся с ними управили. А по тех жалобниках Руки имати, чтобы тем жалобником на сроки ставитися, нечто Мо с ними не управятся. А не даст которой жалобник по себе РУки, ино ему грамоты не давати. А сроки в тех посыльных 341 Стоглав Российское законодательство X — XX веков грамотах ко архимаритом и игуменом писати по жаловалъным и по уставным царевым грамотам, каковы у них царевы грамоты, опричь духовных дел. А тем жалобником давати те посыльные грамоты архимаритом и игуменом перед братьею на соборе. И не управятся которые архимариты и игумены с теми которыми жалобники, и они бы в свое место присылали ко ответу слуг, а похотят ко ответу сами ехати, ино то во их воли. А в духовных делех архимариты и игумены ездят ко ответу, как им святители НПО повелят; а которые архимариты и игумены по тем святительским грамотам перед святители ко ответу не приедут или в свое место ко ответу не пришлют, ино по тех посылати приставов с записми из уезду494, да ставити их перед святители. А о духовных делех пишут к ним подлинно потому же, чтобы перед святители ставилися по тем грамотам часа того; и святители их в тех духовных делех и во прочих с их исцы сами соборне судят и обыском обыскивают, и управу им чинят во всем по священным правилом, ничтоже претворяюще. Также и в девичих монастырех, во общих и во особь сущих, игуменей и их сестр потому же судят святители в духовных делех и во прочих, яко-же преди речено бысть 495. А царевым бояром и дворецким, и митрополичим бояром, и архиепископлим, и епископлим архи-маритов и игуменов, и игуменей, и строителей ни в которых делех не судити, но судят их святители сами по священным правилом. А по рядным грамотам и по духовным, и по кабалам, и в поклажаех, и в боех, и в грабежех, и в прочих во всяких делех, опричь духовных дел, попов и дьяконов, и всех причетников, и мирских людей повелевают святители бояром своим судити; а у бояр в суде сидети старостам поповским и пятидесятником, 496 и десяцким 496 по неделям, по два-по три, да градцким старостам и целовальником, и земскому дьяку, которым царь прикажет. И тем старостам, и целовальником, и земскому дияку с тех судных дел списывати противни слово в слово, да держати их у себя, а к тем списком дияки руки свои прикладывают. А их дияк земской или сами старосты и целовальники, и те священники, которые у них в суде сидят, к тем судным списком ко обоим, которые у бояр останутся и которые будут у целовальников, руки свои прикладывают, чтобы было брежно и тех бы дел не переделывати и не переписывати. Да те судные списки держати дьяком у себя в ларце за боярскими печатми 49 по цареву судебнику'491 (а подьячим их не давати), доколе4 судные списки бояре перед святители положат и обоих исцов перед ними поставят. И святители, выслушав список, и обоих исцов вспросят: «Таков ли им суд был?» И скажут, что им таков суд был, и святители тот список обговорят с искусными людми, да потому им и управу велят учинити, и пошлины велят имати на виноватом по цареву судебнику гривенную499 и по уставной грамоте. А которой от них список оболживит и по списку не такнет, и святителем, обыскав, темиже священники и старостами, и десяцкими, и царевыми5"0 целовальники, и земским дьяком, 501 которые у бояр в суде сидели'50[, да потому им велят и управу учинити. А что в митрополии, и в архиепископь-
Популярное: Модели организации как закрытой, открытой, частично открытой системы: Закрытая система имеет жесткие фиксированные границы, ее действия относительно независимы... Личность ребенка как объект и субъект в образовательной технологии: В настоящее время в России идет становление новой системы образования, ориентированного на вхождение... Как построить свою речь (словесное оформление):
При подготовке публичного выступления перед оратором возникает вопрос, как лучше словесно оформить свою... Почему человек чувствует себя несчастным?: Для начала определим, что такое несчастье. Несчастьем мы будем считать психологическое состояние... ©2015-2024 megaobuchalka.ru Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. (455)
|
Почему 1285321 студент выбрали МегаОбучалку... Система поиска информации Мобильная версия сайта Удобная навигация Нет шокирующей рекламы |